innostuoppimaan

Rinnakkaistoisto

Laita kaksi 3-vuotiasta huoneeseen yhdessä ja tämä on mitä näet todennäköisesti: nämä kaksi lasta pitävät hauskaa, leikkivät rinnakkain omassa pienessä maailmassaan. Se ei tarkoita, että he eivät pidä toisistaan, vaan he vain harjoittavat rinnakkaista peliä. Tämäntyyppinen leikki alkaa noin kahden vuoden iästä ja eroaa yhdessä pelaamisesta, koska kumpikaan lapsi ei yritä vaikuttaa toisen leikkiin.

Huolimatta siitä, että leikkikavereiden välillä on vähän avointa sosiaalista yhteyttä, lapset rinnakkain pelaavat melko vähän toisiltaan, kuten tietoisuutta erilaisista leikeistä.4 Vaikka näyttää siltä, ​​etteivät he kiinnitä huomiota toisiinsa he todella ovat ja usein matkivat toisen käyttäytymistä. Kuten kaikkia muita vaiheita, tämän tyyppistä peliä pidetään tärkeänä, progressiivisena siltana myöhempiin pelivaiheisiin. Rinnakkaispelaamisen aikana voi tapahtua monenlaista toimintaa, piirustuksesta leikkiautojen pelaamiseen.

Koulutuspelit lapsille

Hieman erilainen kuin rinnakkaispeli, assosiatiivisessa pelissä, joka yleensä alkaa kolmen tai neljän vuoden iästä, on myös lapsia, jotka leikkivät erillään toisistaan. Mutta tässä leikkimoodissa he osallistuvat siihen, mitä toinen tekee – ajattelevat, että lapset rakentavat kaupunkia, jossa on lohkoja. Rakentaessaan omia rakennuksiaan he keskustelevat keskenään ja sitoutuvat toisiinsa, mutta työskentelevät ensisijaisesti yksin. Tyypillisesti tämä pelimuoto poistuu käytöstä viiden vuoden iän mukaan.

Tämä on tärkeä pelivaihe, koska se auttaa pienokaisia ​​kehittämään lukuisia taitoja, kuten sosiaalistamista (mitä meidän pitäisi rakentaa nyt?), Vuorotellen (saanko lapion?), Ongelmanratkaisua (miten voimme tehdä tämä kaupunki isompi?), yhteistyö (jos teemme yhteistyötä, voimme tehdä kaupungista vielä paremman) ja kielen kehittäminen (oppiminen, mitä sanoa viestien välittämiseksi toisilleen) .5 Assosiatiivinen leikki on kuinka monta lasta alkaa todellisia ystävyyssuhteita.

Osuuskunnan leikki

Osuuskuntapelissä kaikki vaiheet kohtaavat ja lapset alkavat todella leikkiä yhdessä. Tämä esiintyy tyypillisesti neljän ja viiden vuoden välillä, ja tämä on vallitseva leikkityyppi, jota nähdään vanhempien esikoululaisten ryhmissä tai nuoremmissa esikoululaisissa, joilla on vanhempia sisaruksia tai jotka ovat olleet lähellä paljon lapsia. Aikaisempia leikkivaiheita nämä lapset käyttävät kuitenkin edelleen vaihtelevasti myös muina aikoina.

Muita pelityyppejä

Vaikka yllä olevat vaiheet ovat tärkeitä ja elintärkeitä lapsesi sosiaalisen kehityksen kannalta, on olemassa muita keskeisiä pelityyppejä, jotka myös edistävät lapsen kehitystä. Tämäntyyppiset pelit ilmaantuvat yleensä, kun lapsi alkaa osallistua yhteistyöhön ja sisältää seuraavat:

Kilpailupeli: Kun lapsesi pelaa kouruja ja tikkaita tai urheilutiimissä, he harjoittavat kilpailupeliä. Säännöt, käännösten ottaminen, toimiminen osana tiimiä ja voitto- ja häviötodellisuus ovat tämäntyyppisestä pelistä otetut suuret opit. Tunteiden säätely, hyväksi urheiluksi oppiminen ja tappion selviäminen opitaan myös kilpailupelistä.

Rakentava leikki: Rakentava leikki opettaa lapsille manipulointia, asioiden rakentamista ja sovittamista yhteen.7 Esimerkkejä ovat rakennuspalikoilla, Legoilla tai magneettisilla laatoilla, tien tekeminen leluautoille tai linnoituksen rakentaminen sohvatyynyistä. Kognitiivisia taitoja käytetään selvittämään, kuinka saada jotain toimimaan parhaiten, olipa kyseessä sitten tornitalo, joka ei nouse ylös, tai hiekkalinna, joka jatkuvasti romahtaa. Tämä näytelmä opettaa myös voimaa yrittää uudelleen.

Dramaattinen / fantasiapeli: Kun lapsesi pelaa pukeutumista, lääkäriä, vakoojaa tai ravintolaa, se on dramaattinen tai fantasiapeli. Tämäntyyppisen pelin avulla lapsesi mielikuvitus ei vain treenaa, vaan oppii myös vuorottelemaan, tekemään yhteistyötä, jakamaan ja työskentelemään kielen kehittämisessä. Roolipelien avulla lapset voivat oppia myös toiminnasta suuremmassa yhteisössä.

Fyysinen leikki: Brutto ja hienomotoriikka tulevat todella pelaamaan fyysisen pelin kanssa, olipa lapsesi heittänyt palloa, kiipeilevä leikkirakenteeseen vai polkupyörällä. Fyysinen leikki kannustaa lapsia kehittämään kuntotaitoja ja nauttimaan fyysisestä toiminnasta.

Symbolinen toisto: Tämäntyyppinen peli voi sisältää lauluaktiviteetteja (laulaminen, vitsejä tai riimejä), graafista taidetta (piirtäminen, väritys tai työskentely savella), laskemista tai musiikin tekemistä. Symbolinen leikki auttaa lapsia oppimaan ilmaisemaan itseään ja tutkimaan ja käsittelemään kokemuksiaan, ideoitaan ja tunteitaan.

Sana Verywelliltä

Leikki on erittäin tärkeä osa lapsen kehitystä, jota tulisi kannustaa ja tukea. Huomaa kuitenkin, että lapset tarvitsevat oman aikansa ja tilansa oppiakseen nämä taidot, jotka tulevat itsenäisesti. Pelistä saadut oppitunnit eivät ole vanhempien aktiivinen opetus. Sen sijaan kauneus on, että lapset löytävät nämä helmet pelatessaan pelejäan, kaikki hauskasti.