innostuoppimaan

Pelikehityksen vaiheet

Leikki on hauskaa! Kaikenlaista, järjestäytynyttä tai rakentamatonta toimintaa, jonka lapsesi pitää hauskana ja miellyttävänä, pidetään leikkinä. Mutta leikki on paljon enemmän kuin vain hauskaa toimintaa lapsellesi! Lapsen kasvaessa he käyvät läpi pelin eri vaiheita.

Oppiminen ja kasvaminen yhdessä Leikkiessään lapset oppivat ja kehittävät tärkeitä taitoja, joita he jatkavat koko eliniän ajan. Ongelmanratkaisu, luovuus ja halukkuus ottaa riskejä ovat vain muutamia leikin avulla kehitetyistä taidoista.

Lapset, jotka käyttävät mielikuvitustaan ​​ja ‘näyttelevät’ turvallisessa ympäristössä, voivat oppia tunteistaan, kiinnostavista asioista ja siitä, miten sopeutua tilanteisiin. Kun lapset leikkivät keskenään, heille annetaan mahdollisuus oppia olemaan vuorovaikutuksessa muiden kanssa ja käyttäytymään erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa.

Anna lapsellesi paljon aikaa ja tilaa leikkiä. Varhaislapsuudessa on 6 pelivaihetta, jotka kaikki ovat tärkeitä lapsesi kehityksen kannalta. Kaikki pelivaiheet sisältävät tutkimuksen, luovuuden ja hauskanpidon. Tämä luettelo selittää, kuinka lasten leikki muuttuu iän mukaan, kun he kasvavat ja kehittävät sosiaalisia taitoja.

Vapaa käyttö (syntymä-3 kuukautta)
Tässä vaiheessa vauva tekee vain paljon liikkeitä käsivarsillaan, jaloillaan, käsillään, jaloillaan jne. He oppivat ja löytävät kuinka heidän ruumiinsa liikkuu.

Yksinäinen leikki (syntymä-2 vuotta)
Tämä on vaihe, jolloin lapsi pelaa yksin. He eivät ole vielä kiinnostuneita pelaamaan muiden kanssa.

Katsojien / katsojien käyttäytyminen (2 vuotta)

Tässä vaiheessa lapsi alkaa katsella muiden lasten leikkiä, mutta ei leiki heidän kanssaan.

Rinnakkaispeli (2+ vuotta) Isä ja hänen tyttärensä

Kun lapsi pelaa muiden rinnalla tai lähellä, mutta ei leiki heidän kanssaan, tätä vaihetta kutsutaan rinnakkaiseksi peliksi.

Liitännäispeli (3-4 vuotta)

Kun lapsi alkaa olla vuorovaikutuksessa muiden kanssa pelin aikana, mutta tässä vaiheessa ei ole paljon vuorovaikutusta. Lapsi saattaa tehdä toimintaa, joka liittyy hänen ympärillään oleviin lapsiin, mutta ei välttämättä ole vuorovaikutuksessa toisen lapsen kanssa. Esimerkiksi lapset saattavat kaikki leikkiä samalla leikkivälineellä, mutta kaikki tekevät erilaisia ​​asioita, kuten kiipeilyä, heilumista jne.

Osuuspeli (4+ vuotta)

Kun lapsi pelaa yhdessä muiden kanssa ja on kiinnostunut sekä toiminnasta että muista leikkiin osallistuvista lapsista, he osallistuvat yhteistyöhön.

Leikki alkaa, kun olemme vauvoja, mutta se ei lopu tähän! Pelin sisällyttäminen lapsesi päivittäiseen rutiiniin ja peliajan antaminen on tärkeää lapsen kehitykselle jokaisessa iässä. Nämä vaiheet ovat yleisiä ohjeita siitä, mitä voit odottaa lapsesi leikkitaidoista, mutta muista, että jokainen lapsi on erilainen, ja jos sinulla on kysyttävää, ota heidät esiin terveydenhuollon tarjoajan kanssa.