innostuoppimaan

Lapset leikkivät

Aikuisena Albert Einstein muisti elämänsä keskeisen tapahtuman, joka herätti hänen kiinnostuksensa tieteellisiin löytöihin. Hän oli neljä tai viisi vuotta vanha ja jumissa sängyssä lapsuussairauden kanssa, kun isä ojensi hänelle magneettisen taskukompassin leikkiä varten. Hän vietti tunnin kiertämällä kompassia miettien, kuinka neula tiesi aina osoittaa kohti pohjoista.

Kirjassa Internet Invention: From Literacy to Electracy lainataan Albert Einsteinia siitä, kuinka kompassilla pelaaminen innoitti hänen rakkauttaan tieteeseen. “Voin vielä muistaa”, hän kirjoitti, “että tämä kokemus antoi minulle syvän ja kestävän vaikutelman. Joitakin syvästi piilotettua oli oltava asioiden takana.”

Vanhempana luultavasti rakastat nähdä lapsesi leikkimässä. On uskomatonta kuulla heidän ideoitaan ja oppia heidän luomastaan ​​uudesta maailmasta. On myös hauskaa nähdä, kuinka luovia he voivat olla, kun he käyttävät mielikuvitustaan ​​oppia ympäröivästä maailmasta.

Kuinka lapset oppivat leikin avulla?

Hofstra-yliopiston varhaiskasvatusopettajankoulutuksen johtaja professori Doris Fromberg selittää TedX Talk -puheessaan, miksi leikki on niin tärkeä osa lasten oppimisprosessia.

Pienille lapsille leikki on usein koko kehon toimintaa, joka auttaa heitä kehittämään taitoja, joita he tarvitsevat myöhemmin elämässä. Juoksu, tanssi, kiipeily, liikkuminen – nämä kaikki edistävät lihasten kehitystä ja auttavat hienosäätämään motorisia taitoja. Lapset myös rakentavat henkisiä ja emotionaalisia lihaksiaan, kun he luovat monimutkaisen, mielikuvituksellisen maailman, jossa on runsaasti sääntöjä, jotka säätelevät peliehtoja.

Denverin yliopiston tutkijat Elena Bodrova, Carrie Germeroth ja Deborah J.Leong havaitsivat, että lapset opettavat itseään säätelemään tunteitaan ja ajattelemaan ennen kuin he pelaavat. Esimerkiksi jos lapsi teeskentelee olevansa pakastetun Olaf, hän voi teeskennellä sulavansa tullessaan sisään tai vaatia pitävänsä lämpimistä halauksista. Kussakin tapauksessa he pohtivat, miten heidän toimintansa korreloivat siihen, miten Olafin tulisi toimia tietyssä tilanteessa.

Tämä roolipeli auttaa lapsia rakentamaan sosiaalisia taitoja ja auttaa heitä tulemaan sellaisiksi aikuisiksi, jotka pystyvät menestymään erilaisissa henkilökohtaisissa ja ammatillisissa ympäristöissä.

Miksi on tärkeää sisällyttää leikki luokkahuoneeseen

Akateemisessa ympäristössä leikki voi myös auttaa lapsia oppimaan ja kasvamaan. Opettajan aloittama leikki on läheinen serkku tutkimuspohjaiseen oppimiseen. Varhaiskasvattajamme kouluttajat esittävät Whitbyssä lapsille kysymyksiä näytelmää ohjaavista säännöistä ja prosessista ja kannustavat sitten lapsia luomaan yhteyksiä laajempaan maailmaan oman tietämyksensä avulla.

Tohtori Angeline S. Lillard, kirjoittaja Montessori: The Science behind the Genius, kirjoitti siitä, kuinka Maria Montessori kannusti kouluttajia käyttämään peliä osana oppimisprosessia.

Olemme nähneet tämän Whitbyssä. Kun lähestymme leikkipohjaista lähestymistapaa eri oppiaineiden yhdistämiseen, olemme huomanneet, että opettajat voivat luoda suuremman koulutuskokemuksen kuin sen osien summa. Opiskelijat oppivat kriittisen ajattelun taitoja, kehittävät kielitaitoaan, laajentavat tietämystään ja lisäävät sosiaalista emotionaalista tietoisuuttaan – tajuamatta, kuinka paljon he oppivat.

Maksimoi oppiminen pelaamalla

Tarjoten lapsille mahdollisuuden esittää kysymyksiä, ratkaista ongelmia, työskennellä yhteistyössä ja tehdä jäsenneltyjä kokeiluja, leikki on keskeinen osa Whitbyssä tapahtuvaa oppimista. Yksi tapa, jolla Whitby-opettajat tuovat tunteen pelistä luokkahuoneeseen, on toimintapohjainen lähestymistapa melkein jokaiseen aiheeseen.

Esimerkiksi kun opettajamme lukevat kirjan ääneen, he kannustavat nuoria opiskelijoita kääntämään jokaista sivua ja seuraamaan kutakin sanaa sormillaan. Ne voivat myös kehottaa oppilaita keskustelemaan keskenään sisällöstä ja keskusteluista, joita se herättää heidän omasta elämästään. Opettajat kiinnittävät myös lasten mielikuvituksen ja uteliaisuuden kyselemällä “Mitä luulet seuraavaksi tapahtuvan?”

Opiskelijoille annetaan myös mahdollisuus herättää tarinoita elämään dramaattisen leikin avulla. Kun lapsille annetaan mahdollisuus näyttää kohtauksia ja ilmaista itseään, he parantavat sosiaalista luottamustaan, lisäävät kykyään nähdä toisten näkökulmat ja lisäävät kirjallisuuteen kiinnitettävää huomiota.